Zenful Logo Zwart Fit Transparant Desktop

Burn-out: alles wat je moet weten

Aansteker

Een stresserende job of veel spanningen in je privéleven kunnen leiden tot een burn-out. Je geraakt fysiek en mentaal volledig uitgeput. In het begin denk je nog ‘Ik sla me er wel doorheen.’, maar al snel zullen ook je dagelijkse taken te veel worden.

 

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een toestand van emotionele, fysieke en mentale uitputting, die kan leiden tot een afname van werkprestaties. Het kan voorkomen als iemand te veel stress ervaart en niet in staat is om deze op een gezonde manier te verwerken. Mensen met een burn-out hebben vaak moeite om zich te concentreren en te beslissen, en voelen zich emotioneel leeg. Ze kunnen ook last hebben van slaapproblemen en een afname van het zelfvertrouwen. Het is belangrijk om tijdig hulp te zoeken als je merkt dat je te veel stress ervaart, om te voorkomen dat het leidt tot een burn-out.

 

Oorzaken van een burn-out

Je baas die steeds meer en meer van je verwacht op het werk. De werkdruk stijgt en na een tijdje wordt het je echt te veel. Je krijgt een burn-out door je werk.
Ben je daarbovenop nog eens perfectionistisch?

Dan wordt het al helemaal moeilijk. Je wilt taken zo goed mogelijk doen en stelt hoge eisen aan jezelf.
Ook wanneer je veel fysieke inspanning doet, sociale problemen hebt, onzeker bent of chronisch ziek bent, kan je een burn-out krijgen. Vaak geraak je overspannen door een opstapeling van verschillende belastende omstandigheden.

 

Burn-out herkennen: oorzaken & symptomen

Een burn-out uit zich zowel lichamelijk als psychisch. Iedereen heeft andere klachten die geleidelijk aan ontstaan. Je bent steeds vaker moe, slaapt minder goed, gaat meer piekeren en kan je minder goed concentreren. Wees alert voor deze signalen en neem ze serieus. Misschien grijp je nog op tijd in om een burn-out te voorkomen.

 

Psychische symptomen

  • Geheugen- en concentratieproblemen
  • Prikkelbaar
  • Energieloos
  • Besluiteloosheid
  • Onzekerheid
  • Laag zelfbeeld
  • Neerslachtig
  • Opgejaagd voelen
  • Wantrouwig zijn
  • Angst- en paniekklachten
  • Makkelijk huilen

 

Lichamelijke symptomen

  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Misselijkheid
  • Buikpijn
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Hoge bloeddruk
  • Benauwdheid
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid
  • Snel grieperig

 

Wat doen bij een burn-out?

Je vindt jezelf een mentaal sterk persoon en hebt er nu dan ook veel moeite mee om toe te geven dat je een burn-out hebt. Toch is aanvaarden de eerste stap om hulp te zoeken. Een psycholoog kan je verder helpen. Doorgaans begeleidt een psycholoog je door drie fases.

 

Fase 1: Begrijpen en accepteren

Je begrijpt wat er aan de hand is, maar hebt het moeilijk om dit te aanvaarden. Wie had ooit gedacht dat net jij een burn-out zou krijgen? Toegeven dat het niet goed met je gaat en je hulp nodig hebt, is de eerste stap naar herstel.

 

Fase 2: Onderzoeken

Rusten is een eerste aanpak. Je lichaam moet terug energie opladen. Verder dien je op zoek te gaan naar wat ervoor zorgde dat je een burn-out kreeg. Vaak is dit een combinatie van omgevingsfactoren en persoonlijke factoren. Een psycholoog gaat hier samen met jou naar op zoek en bedenkt oplossingen.

 

Fase 3: Oplossingen uitvoeren

Je voert de oplossingen uit en ontdekt wat werkt voor jou. Een psycholoog leert je om op een andere manier met stress om te gaan en je leven zodanig in te richten dat je zo weinig mogelijk kans hebt om te hervallen. Psychologen kunnen cognitieve (denkpatronen) of oplossingsgerichte therapie gebruiken. Technieken om je hartcoherentie (balans tussen je hartslag en andere ritmes in je lichaam) goed te krijgen, kunnen ook helpen. Net zoals mindfulness.

 

De ene persoon herstelt sneller dan de andere. Soms kan je na een jaar weer aan de slag, bij anderen kan het eerder enkele jaren duren. Hoe vroeger je erbij bent, hoe minder lang je een psycholoog zal nodig hebben.

 

Deze tips zouden je kunnen helpen om een burn-out te voorkomen

  • Praat over je problemen, krop emoties niet op
  • Neem niet te veel hooi op je vork, maak keuzes
  • Beweeg voldoende
  • Ken je sterke en zwakke punten en je grenzen
  • Ontspan voldoende

 

Waar vind ik meer informatie over burn-out?

Meer informatie over stress en burn-out kun je vinden op Thuisarts.nl

 

Volg ons op social media

Dit vind je misschien ook leuk…