Zenful Logo Zwart Fit Transparant Desktop

Tijd voor ontspanning

Hangstoel met kaarsen

De kinderen naar school brengen, werken, koken, familiebezoeken, hobby’s… Wellicht klinkt dit je bekend in de oren als een van jouw goed gevulde dagen. Zo veel bezig zijn kan wel eens spanning met zich meebrengen. Het is aan jou om voor jezelf te zorgen en op tijd te ontspannen. Lees hier verder enkele tips om helemaal tot rust te komen.

 

Hersenen en spanning

Wanneer je gespannen bent, werkt dit in op je hersenen. Je hersenen maken stresshormonen aan (adrenaline). Deze stofjes maken energie vrij die nodig is voor je spieren, denken, zintuigen en reactievermogen. Pas wanneer het gespannen moment voorbij is, zullen je hersenen stoppen met de productie van deze stoffen en kan je lichaam zich weer ontspannen. Bij langdurige spanning kan je merken dat je sneller iets zal vergeten of afgeleid bent. Je kan ook gevoeliger worden voor minder goede emoties. Het zal net iets moeilijker zijn om goed om te gaan met de huilbui van je baby of om je gezin al je energie te geven.

 

Spanning voorkomen

Door je hersenen voldoende te laten rusten, hebben ze tijd om te herstellen. Je zal meer energie ervaren en je beter kunnen concentreren. Het is aan jou om je hersenen deze momentjes te gunnen. Maak dus echt tijd voor ontspanning.

 

Hoe ontspan je op de goede manier?

Laat je lichaam en geest tot rust komen tijdens heerlijke ontspanningsmomenten. Je laadt zo je eigen batterijen op en kan weer vol energie verder.
Door tot rust te komen, geef je je hersenen de kans om de prikkels van de dag te verwerken en te herstellen van eventuele drukke momenten. Voor jou is in de tuin werken of wandelen misschien de perfecte ontspanning. Anderen doen dan weer liever aan yoga, mediteren, een goed boek lezen… Ga op zoek naar wat voor jou helpt.

Je krijgt er nog heel wat extra voordelen voor terug:

  • Gezondheid: een betere weerstand, minder kwaaltjes en een vertraagd verouderingsproces. Ontspanning zorgt voor je gezondheid.
  • Humeur/gedachten: ontspannen laat je de zonnige kant van het leven zien. Je ziet nu ook de positieve dingen en kan de minder goede dingen beter relativeren en loslaten.
  • Creativiteit: door rust in je hoofd, heeft je brein de tijd om oplossingen voor problemen te bedenken en creatieve ideeën te laten groeien. Misschien komt hier wel je volgend creatief projectje van!
  • Positiviteit: ontspanning zorgt voor minder irritatie en meer geduld. Je zal ook veel aangenamer zijn voor je omgeving en zo heel wat positiviteit terugkrijgen.
  • Functioneren: je kan je beter concentreren en focussen.
  • Heerlijk slapen: help je lichaam om in slaap te vallen door te ontspannen voordat je gaat slapen. Stop de kinderen in bed en ga daarna even naar buiten voor een wandeling of doe ontspanningsoefeningen. Je zal veel beter slapen dan wanneer je nog even televisie kijkt of je smartphone checkt.

Tijd voor ontspanning: tips

  • Vernevel rustgevende etherische olie in een aroma diffuser
  • Plan ontspanningsmomenten in.
  • Ga op zoek naar wat jou echt tot rust brengt. Sporten, zingen, lezen, wandelen…  
  • Creëer een regelmatig ritme tussen inspanning en ontspanning.
  • Probeer ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Yoga, mindfulness of meditatie.
  • Ga voor jezelf na wat jou spanning geeft, hoe je hierop reageert en dit herkent. Weet ook wat jou dan helpt om net te ontspannen en wat jou energie geeft.
  • Las een piekerkwartiertje in, sta jezelf toe alleen in dat kwartier te piekeren over van alles wat je dwars zit en laat het daarna los.
  • Luister naar je lievelingsmuziek.
  • Beweeg in de natuur: sporten, wandelen… Beweging geeft je ontspanning.
  • Ontdek de wereld van aromatherapie.

Volg ons op social media

Dit vind je misschien ook leuk…