Zenful Logo Zwart Fit Transparant Desktop

Waarom slapen zo belangrijk is

We weten dat het belangrijk is om te slapen. Maar vroeg je je ook al eens af waarom dit zo belangrijk is? De gevolgen van te weinig of niet slapen voel je meteen: hoofdpijn, weinig concentratie, prikkelbaar, suf zijn… Daardoor voel je dat slaap essentieel is om goed te functioneren.

 

Wat is Slaap?

Wanneer je tijd te kort hebt, zal je slaap uitstellen. Nog snel even het huishouden doen nu de kinderen slapen of toch nog die laatste serie kijken om te ontspannen. Klinkt je waarschijnlijk bekend in de oren. Toch doe je het beter niet en ga je best op tijd slapen.  Wetenschappers proberen ondertussen zo veel mogelijk over slaap te weten te komen. Al is dat niet simpel. Slaap is in plaats van een passief proces, een actief proces dat levensnoodzakelijk is om te leven.

Benieuwd hoeveel slaap jij per dag nodig hebt?

  • Scholieren (6-13 jaar): 9 tot 11 uur
  • Tieners (14-17 jaar): 8 tot 10 uur
  • Adolescenten (18-25 jaar): 7 tot 9 uur
  • Volwassenen (26-64): 7 tot 9 uur
  • Ouderen (65+): 7 tot 8 uur

 

Te weinig slapen

Je bleef een nachtje te lang op en ja hoor, de volgende ochtend heb je hier al snel spijt van. Zowel fysiek als emotioneel kan je het flink lastig krijgen vandaag. Het lukt je niet om je te concentreren, voelt je suf, bent prikkelbaar… Helemaal geen leuk gevoel dus. Je lichaam en geest hebben niet genoeg energie om goed te functioneren.

Een nacht te weinig slapen, kan al leiden tot een aanhoudend gebrek aan voldoende slaap. Bouw je slaaptekort op, dan zal je merken dat ook je hersenen het lastig krijgen. Je komt minder goed uit je woorden, kan niet goed plannen of onthouden welke dag het is.

Gun jezelf daarom voldoende slaap. Je bespaart jezelf heel wat lichamelijk problemen. Je hebt bijvoorbeeld minder kans op obesitas. Mensen kunnen overgewicht krijgen doordat de hormonen die een voldaan gevoel geven, niet voldoende aangemaakt worden. Je blijft dus maar eten en je gewicht zal snel toenemen.

 

Slaapcyclus

Wist je dat je slaap eigenlijk een cyclus is die zich ‘s nachts meerdere keren herhaalt?

Stadium 1: lichte slaap

Je bent half wakker en half in slaap. Je spieractiviteit vertraagt en je spieren trekken soms samen. In dit stadium kan je gemakkelijk gewekt worden.

Stadium 2: echte slaap

10 minuten na de lichte slaap, zal je ademhaling verlagen en je hartslag tot rust komen. Dit duurt ongeveer 20 minuten.

Stadium 3: diepe slaap

Het moment dat je volledig tot rust bent.

Stadium 4: Slow-wave slaap

Dit is het diepste moment van je slaap. Je ademhaling en hartslag zijn op het laagst mogelijk niveau. Je ademt ritmisch.

Stadium 5: REM-slaap

De laatste fase van je slaap waarbij je hersenen actief zijn. Je doorloopt dit stadium ongeveer 5 keer per nacht. Je ogen gaan snel bewegen en je droomt. Je hersenen verwerken zo alle informatie van de afgelopen dag. Je bloeddruk en hartslag gaan stijgen. Je spieren blijven echter verlamd om te voorkomen dat je je dromen gaat uitvoeren.
Dromen is de belangrijkste reden waarom we moeten slapen.

 

Ontspannen voor slaap

Slaap en ontspanning hangen nauw samen. Indien je te gespannen bent, zal je moeilijk kunnen slapen. Lees daarom nog even in je lievelingsboek, doe een yogasessie of vernevel heerlijk ruikende Zenful etherische olie. Je neemt even afstand van je dagelijkse activiteiten en kan je geest laten ontspannen. Je voelt je erna meteen weer energiek, blij en fit.

10 goede slaaptips:

  • Hanteer een vast slaap- en waakritme.
  • Dut niet langer dan 20 minuten.
  • Drink geen alcohol en rook niet meer 4 uur voordat je gaat slapen.
  • Geen cafeïne 6 uur voordat je gaat slapen.
  • Eet geen zwaar, pittig of suikerrijk eten 4 uur voor het slapen gaan.
  • Beweeg, sport regelmatig, maar niet vlak voor het slapen gaan.
  • Gebruik comfortabel beddengoed.
  • Goede slaapkamertemperatuur en genoeg ventilatie.
  • Blokkeer alle storende geluiden en elimineer zoveel mogelijk licht in je slaapkamer.
  • Probeer om niet te werken of te ontspannen in je slaapkamer.
  • Vernevel etherische lavendelolie in een aromadiffuser op je nachtkastje.

 

Volg ons op social media

Dit vind je misschien ook leuk…