Zenful Logo Zwart Fit Transparant Desktop

De waarheid over stress

De waarheid over stress

Een snelkloppend hart en snelle ademhaling. Herkenbaar in een stressvolle situatie. We hebben allemaal spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Te lang te veel spanning hebben is echter niet goed. Je lichaam krijgt stress en dit brengt heel wat ongemak met zich mee.

 

Waarom hebben we stress?

Stress maakt je lichaam klaar voor een actie, zoals wegrennen of vechten. Je hersenen triggeren je lichaam om het hormoon adrenaline aan te maken. Je spieren spannen zich aan en je kant zo optimaal reageren op gevaar. Vanzelfsprekend vraagt dit energie van je lichaam en heeft het even tijd nodig om achteraf terug te herstellen. De spanning mag daarom niet te lang aanhouden of je geraakt overspannen of krijgt een burn-out.

 

Soorten stress

Wist je dat er drie soorten stress bestaan? Spannende stress, frustrerende stress en schadelijke stress.

  • Spannende stress: een positieve vorm van stress die je helpt om goed te presteren en extra alert te zijn in bepaalde situaties.
  • Frustrerende stress: stress wanneer je frustraties zich ophopen.
  • Schadelijke stress: als gevolg van aanhoudende spanning. Je lichaam kan niet terugkeren naar rust en blijft chronisch gestresseerd.

Te lang te veel spanning is vermoeiend voor lichaam en geest en zal je snel merken. Je bent vermoeid, krijgt hoofdpijn, bent snel geïrriteerd en voelt je ongelukkig. Vaak kan je je ook minder goed concentreren, ga je snel dingen vergeten en ga je meer eten.

What to do?

Uiteraard geven we je graag tips mee om een zo stressvrij mogelijk leven te hebben. Probeer je deze even uit?

1. Stress is relatief

En dat is waarom je moet leren relativeren. Wees je ervan bewust dat je zorgen misschien minder erg en belangrijk zijn dan ze echt lijken. Verleg je focus en zie de dingen waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Je gaat een dak boven je hoofd, goede gezondheidszorg, elektriciteit veel meer gaan waarderen. Je hebt het misschien best zo slecht nog niet.

2. Mentale hygiëne

Elke dag een frisse douche is nodig voor je lichamelijke hygiëne. Wist je dat echter ook je brein en geest best goed moet onderhouden om gelukkig te zijn? Door dingen te doen die je gelukkig maken, hou je angsten, negativiteit en stress ver weg. Dit kunnen enkele positieve dingen zijn: mediteren, een dagboek bijhouden, over je gevoelens praten, ontspanningsmomenten en dankbaar zijn voor wat goed loopt in je leven. Je merkt dat je meer inzicht in jezelf krijgt en minder stress hebt.
Tip: vernevel tijdens het mediteren een rustgevende Zenful etherische olie voor extra relaxatie.

3. Beweeg

Voel je spanning? Ga dan sporten, dansen, wandelen… Nog beter in de buitenlucht. Beweging verlaagt je stresshormonen en verlegt je aandacht van je hoofd naar je lichaam. Je wordt ook moe, zodat je beter zal slapen.

4. Kom je angst onder ogen

Angst veroorzaakt stress. Ga daarom voor jezelf na waarvoor je bang bent en pak dit aan. Je kan bijvoorbeeld heel perfectionistisch zijn en bang zijn om fouten te maken. Wees dan wat minder streng voor jezelf.

 

Alles op een rijtje

Om jezelf zoveel mogelijk stress te besparen, leef je best meer in je lichaam dan in je hoofd. Zonder je af van beeldschermen en social media. Sluit jezelf niet af en geniet van de kleine dingen om je heen, in het nu. Je hoeft niets te zijn. Niets te worden. Er hoeft niets te veranderen aan jou. Je bent goed zoals je bent in dit moment. Accepteer jezelf.

Volg ons op social media

Dit vind je misschien ook leuk…

Wellicht zou je dit willen hebben…